Програма роботи з ліцеїстами



Комунальний заклад Київської обласної ради
Київський обласний ліцей-інтернат фізичної культури і спорту



Авторська програма
роботи з ліцеїстами ІІІ-ІV курсу



З вірою в серці…




Автор: Ковальчук Олена Миколаївна





Біла Церква
2015








З вірою в серці…
Авторська програма виховної роботи з ліцеїстами ІІІ-ІV курсів
Пояснювальна записка
"Перед нашою молоддю стоїть блискуче завдання — стати батьками майбутнього своєї нації. Хай же ж вона не зрікається цієї честі, виховуючись лише на сірих рядовиків. Нашій масі потрібні провідники в усіх ділянках життя, і хай кожний не підтинає собі добровільно крила, лише старається розгорнути їх якнайширше. Хай пам'ятає, що хто готує себе лише на те, щоб впрягтися до плуга, завжди матиме погоничів, а чи не забагато погоничів мали ми в минулому?" (О. Теліга)
   Становлення української державності, побудова громадянського суспільства, інтеграція України у світове та європейське співтовариство передбачають орієнтацію на людину, її духовну культуру й визначають основні напрями виховної роботи з ліцеїстами.
    Ідеалом виховання виступає різнобічно та гармонійно розвинений, національно свідомий, високоосвічений, життєво компетентний громадянин, здатний до саморозвитку та самовдосконалення.
   Національно-патріотичне виховання формується на прикладах історії становлення Української державності, українського козацтва, героїки визвольного руху, досягнень у галузі політики, освіти, науки, культури і спорту.
   Головна мета полягає в тому, щоб через реалізацію системного і цілеспрямованого комплексу заходів, сприяти вихованню патріота України, готового самовіддано розбудовувати її як суверенну, демократичну, правову і соціальну державу, виявляти національну гідність, знати і цивілізовано відстоювати свої громадянські права та виконувати обов’язки, сприяти громадянському миру і злагоді в суспільстві, бути конкурентоспроможним, успішно реалізовуватися в соціумі як громадянин, сім’янин, професіонал, носій української національної культури.
Як правило, патріотизм ідентифікується з такими якостями особистості як любов до великої і малої Батьківщини, пошана сімейних традицій, готовність виконати конституційний обов’язок перед Батьківщиною. Однак, на жаль, саме ці якості втрачаються в сучасному суспільстві, і поняття “патріотизм” стає якимось порожнім, далеким від розуміння сьогоднішньою молоддю. Тому нині завдання військово-патріотичного виховання підростаючого покоління є актуальним і потребує негайного вирішення на всіх рівнях: від родини до держави.
   Виховання учнів в сучасній школі здійснюється в контексті національної і загальнолюдської культури, охоплює весь навчально-виховний процес, ґрунтується на свободі вибору мети життєдіяльності та поєднує інтереси особистості, суспільства, держави і нації.
   Програмою передбачається залучення учнів до різних форм творчої та суспільно-корисної діяльності, зокрема: пізнавальної, оздоровчої, трудової, художньо-естетичної, спортивної, пропагандистської, ігрової, культурної, рекреаційної, екологічної, що організовуються у години дозвілля, тобто у позакласний час.
     Напрямки виховання, а саме громадянське, превентивне, морально-етичне, родинне постійно між собою переплітаються, створюючи єдність і значимість у виховному процесі. Форми й методи виховання базуються на українських народних традиціях, кращих надбаннях національної та світової педагогіки й психології.
   Програма виховної роботи з ліцеїстами «З вірою в серці…» розроблена відповідно до Конституції України, Законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», Конвенції ООН про права дитини,  наказу Міністерства освіти і науки України від 31 жовтня 2011 року № 1243 «Про Основні орієнтири виховання учнів 1–11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України», листа Міністерства освіти і науки України «Про Концепцію національно-патріотичного виховання молоді».
 Програма «З вірою в серці» розрахована на організацію виховного процесу з ліцеїстами ІІІ-ІV курсу  протягом двох навчальних років.
   Метою програми є формування пріоритетних цінностей особистості громадянина України.
 Завдання програми :
1.     Виховання правової культури, поваги до Конституції України, Законів України, державної символіки – Герба, прапора, Гімну України та історичних святинь.
2.     Сприяння набуттю ліцеїстами соціального досвіду, успадкування духовних та культурних надбань українського народу.
3.     Формування мовної культури, оволодіння та вживання української мови як духовного коду нації.
4.     Формування духовних цінностей українського патріота: почуття патріотизму, національної свідомості, любові до українського народу, його історії, Української держави, рідної землі, родини, гордості за минуле і сучасне на прикладах героїчної історії українського народу та кращих зразків культурної спадщини.
5.     Відновлення і вшанування національної пам’яті.
6.     Сприяння розвитку фізичного, психічного та духовного здоров’я, задоволення естетичних та культурних потреб особистості.
7.     Виховання здатності протидіяти проявам аморальності, правопорушень, бездуховності, антигромадській діяльності.

Очікувані результати:
Ліцеїсти повинні знати
1.     Основні поняття (держава, патріот, нація, громадянин, мораль, право, духовність).
2.     Історію, культуру та традиції українського народу та рідного краю.
3.     Історію, культуру та традиції інших народів, які проживають в Україні.
4.     Державну символіку.
5.     Конституцію та деякі інші закони України.
6.     Свої права, свободи та обов’язки.
           Ліцеїсти повинні вміти
1.     Відстоювати власні інтереси та інтереси своєї держави.
2.     Захистити себе, рідних, Батьківщину в разі необхідності.
3.     Узгоджувати власні інтереси з суспільними вимогами.
4.     Адекватно оцінювати політичні події, що відбуваються в державі та світі.
5.     Усвідомлено визначати життєві пріоритети.
За результатами реалізації програми ліцеїсти мають:
1)      відчувати любов до свого рідного краю, Батьківщини, народу;
2)      поважати державні та родинні закони, звичаї, традиції;
3)      ідентифікувати себе з українцем;
4)      прагнути до збереження та примноження духовного і матеріального багатства українського народу;
5)      усвідомлювати та сповідувати моральні та культурно-національні цінності;
6)      шанобливо ставитися до державної символіки;
7)      розуміти особисту відповідальність за власні вчинки;
8)      свідомо ставитися до законів своєї держави;
9)      дотримуватися правил та норм поведінки, соціально значимих для суспільства;
10) займати активну життєву громадянську позицію;
11) поважати представників інших народів, їхні права та культурно-національні цінності.

Змістом програми передбачено використання таких форм роботи з ліцеїстами:
-         лекції,
-         бесіди,
-         години спілкування,
-         «круглі столи»,
-         рольові ігри,
-         тренінги,
-         усні журнали,
-         діагностика,
-         колективні творчі справи,
-         свята,
-         екскурсії,
-         походи на природу,
-         родинні свята,
-         дні іменинника.




 Етапи реалізації програми

Розділ І.  Яким я потрібен своїй державі?

Завдання:
-         поглибити знання ліцеїстів з історії розвитку української держави;
-         формувати патріотизм, національну свідомість;
-         виховувати любов до рідного краю, його народу, гордість за свій народ.
Бесіда «Країна, в якій я живу»
Орієнтовний зміст: історія Україниїї сьогодення і майбутнє; історичні відомості про рідний край; відомості про святкування св. Покрови у давні часи і сьогодні.
Година спілкування «Мова єднання»
Орієнтовний зміст: великий скарб народу України – рідна мова; краса та велич української мови; дотримання мовних традицій; роль Т.Г. Шевченка у відродженні української мови.
Інтелектуальна гра «Законодавство, яке тебе захищає»
Орієнтовний зміст: поняття «право», «обов’язок»; права та обов’язки громадянина України; права українських дітей.
Бесіда «Що означає бути патріотом?»
Орієнтовний зміст: велич і краса нашої Вітчизни, конкурс мультимедійних презентацій про Україну.
          Година спілкування «Дерево роду».
Орієнтовний зміст: знайомство з родинними традиціями українського народу.
          Година спілкування «Захист Вітчизни – обов’язок кожного»
Орієнтовний зміст: сторінки історії боротьби українського народу за  свою незалежність.
Тренінг «Вчимося розуміти і поважати інших»
Орієнтовний зміст: виховання толерантності, вміння висловлювати згоду, незгоду та оцінювати дії інших у толерантному спілкуванні.


 Розділ ІІ.  Пізнай себе, свій рід, свій народ…

Завдання:
-              розвивати усвідомлене сприйняття духовних надбань рідного народу, прагнення зберігати  родинні  традиції, реліквії;
-              формувати моральні цінності та етичні норми родинно-сімейних відносин;
-              виховувати почуття поваги і любові до своїх батьків, родини.
Орієнтовна тематика, форми проведення та зміст виховних справ
Година спілкування «Я – громадянин України»
Орієнтовний зміст: вивчення та декламування віршів, пісень, легенд, притч про загальнолюдські якості.
Бесіда «Історія мого народу»
Орієнтовний зміст: пошукова робота по збору родинних реліквій; оформлення експозицій народної світлиці; розробка плану екскурсії до української світлиці ліцею; підготовка екскурсоводів серед ліцеїстів групи; організація екскурсії для ліцеїстів.
Година спілкування «Я люблю своє місто.»
Орієнтовний зміст: планування та проведення екскурсії по визначних місцях Білої Церкви.
 Година спілкування «Намисто унікальності»
 Орієнтовний зміст: анкетування «Ми і наші діти»; стилі родинного виховання та їх вплив на розвиток ліцеїстів.


 Розділ ІІІ.  Твоє життя – твій вибір

Завдання:
-              розвивати у ліцеїстів вміння прогнозувати своє майбутнє, брати на себе відповідальність за свої вчинки, власне життя;
-              формувати морально-етичні якості особистості ліцеїста;
-              виховувати відповідальне ставлення до власного здоров’я і здоров’я оточуючих.
Орієнтовна тематика, форми проведення та зміст виховних справ
Усний журнал «Модель здоров’я»
Орієнтовний зміст: визначення поняття «здоров’я», його складові, причин порушення здоров’я , ознайомлення з висловами видатних людей про життя і здоров’я.
Година спілкування «Харчування спортсмена»
Орієнтовний зміст: значення раціонального харчування в системі здорового способу життя; компоненти етноздоров’я населення України.
Екскурсія до дендропарку «Олександрія»
Орієнтовний зміст: планування екскурсії; поняття «лікарські рослини»; значення лікарських рослин для зміцнення здоров’я людини, профілактики хвороб.
Година спілкування «Шлях здорового способу життя»
Орієнтовний зміст: поняття «здоровий спосіб життя»; інформаційні повідомлення про загрозу здоров’ю через шкідливі звички; розігрування ситуацій.

  
Розділ ІV.  Зелена економіка

Завдання:
-              формувати навички свідомого природокористування;
-              залучати ліцеїстів до активної екологічної діяльності;
-              виховувати відповідальне ставлення до природи та навколишнього середовища.
Орієнтовна тематика, форми проведення та зміст виховних справ
Лекція «Земля – наш дім»
Орієнтовний зміст: висвітлення актуальних питань вплив шкідливих викидів на екологію; загроза людству; місце та роль молодого покоління у збереженні навколишнього середовища.
Година спілкування «Природні ресурси Землі»
Орієнтовний зміст: багатство природи України; цілющі властивості рослин; історичний зв’язок з природою; захоплення людини красою природи рідного краю; представлення стінних газет з екологічного виховання.
Бесіда «Чорнобиль – біль українського народу»
Орієнтовний зміст: висвітлення актуальних питань вплив шкідливих викидів на екологію; загроза людству.
Усний журнал «Екологічні катастрофи»
Орієнтовний зміст: визначення поняття «екологія» та необхідності збереження природи, перегляд відеофільму про проблеми захисту навколишнього середовища.







Ключові  поняття
Держава -  політичне утворення з визначеною територією, економікою і політичною владою.
Патріотизм - це любов та відданість Батьківщині, прагнення своїми діями служити її інтересам.
Громадянин - це людина, певного народу. 
Мораль -  система неформалізованих у вигляді правових приписів поглядів, уявлень, норм та оцінок.
Право - це обумовлена ​​природою людини і суспільства система регулювання суспільних відносин, що виражає свободу особистості, та якій притаманні нормативність, формальна визначеність в офіційних джерелах і забезпеченість можливістю державного примусу.
Духовність – це складний психічний феномен самоусвідомлення особистості, внутрішнє сприймання, привласнення нею сфери культури.
Екологія – наука про взаємодію природних компонентів.
Здоровий спосіб життя – активна діяльність людей, спрямована на збереження і покращення здоров’я, як умови і передумови здійснення і розвитку ін. сфер і аспектів способу життя, на подолання «факторів ризику», виникнення і розвитку захворювань, на оптимальне використання в інтересах охорони і покращення здоров’я соціальних і природних умов та факторів способу життя.
Колектив – відносно компактна соціальна група людей, об’єднаних одним видом суспільної діяльності, спільністю інтересів, ціннісних орієнтацій, установок і норм поведінки, відносинами співпраці, взаємною відповідальністю і допомогою один одному.
Особистість – суспільне, індивідуальне, біологічне «я».
Право – здійснювана державою форма законодавства, залежна від соціального устрою країни.
Самовиховання – свідома діяльність людини, спрямована на вдосконалення самої себе.
Сім’я – мала соціальна група, що складається з поєднаних шлюбом чоловіка і жінки, їх дітей (власних чи усиновлених), інших осіб, пов’язаних родинними зв’язками з подружжям, кровних родичів.
Традиція – досвід, звичай, погляди, смаки, норми поведінки, що історично склалися й передаються з покоління в покоління.
Шкідливі звички – небажані форми поведінки, що виникають внаслідок закріплення психофізіологічних механізмів – динамічних стереотипів; розрізняються за ступенем негативного впливу на загальний розвиток особистості, на її здоров’я.









Я в суспільстві
Авторська програма виховної роботи з ліцеїстами І курсу
Пояснювальна записка
Людина стає людиною тільки серед людей.
                                        Бехер І.
   Виховання учнів в сучасній школі здійснюється в контексті національної і загальнолюдської культури, охоплює весь навчально-виховний процес, ґрунтується на свободі вибору мети життєдіяльності та поєднує інтереси особистості, суспільства, держави і нації.
   Нині особливо актуальним є фундаментальне методологічне положення видатного українського психолога Г.С.Костюка про те, що виховувати – означає проектувати поступове становлення якостей особистості і керувати здійсненням накреслених проектів.
   Програмою передбачається залучення учнів до різних форм творчої та суспільно-корисної діяльності, зокрема: пізнавальної, оздоровчої, трудової, художньо-естетичної, спортивної, пропагандистської, ігрової, культурної, рекреаційної, екологічної, що організовуються у години дозвілля, тобто у позакласний час.
   Напрямки виховання, а саме громадянське, превентивне, морально-етичне, родинне постійно між собою переплітаються, створюючи єдність і значимість у виховному процесі.
   Програма виховної роботи з ліцеїстами «Я в суспільстві» розроблена відповідно до Конституції України, Законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», Конвенції ООН про права дитини, Національної програми «Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх закладів України», Національної доктрини розвитку України у ХХІ ст., Нової ініціативи Президента України: діти – майбутнє України та нових концептуальних підходів до системи виховання дітей, підлітків, молоді у національній системі освіти та передбачає комплексний підхід до виховання молодої людини, спрямований на забезпечення гармонійного та цілісного розвитку особистості, збагачення на основі її здібностей та обдарувань потенціалу народу, його духовності і культури; виховання громадянина, здатного до самостійного мислення, суспільного вибору і діяльності, спрямованої на процвітання України.
   Програма «Я в суспільстві» розрахована на організацію виховного процесу з ліцеїстами І курсу (8 клас)  протягом одного навчального року.
   Метою програми є формування єдиного колективу навчальної групи та моральних  якостей особистості, виховування всебічно гармонійно розвиненої особистості, вихованості та компетентності.
Завдання програми :
-         створити доброзичливий мікроклімат в колективі;
-         забезпечити умови для самореалізації особистості відповідно до її здібностей, суспільних та власних інтересів;
-         формувати у ліцеїстів національну свідомість та людську гідність, позитивну мотивацію на здоровий спосіб життя;
-         виховувати у ліцеїстів демократичний світогляд і культуру, яка не порушує прав і свобод людини, з повагою ставиться до традицій і культури народів світу, турботливе ставлення одне до одного, до батьків, педагогів.
Очікувані результати:
-         займати активну громадську позицію;
-         поважати державні та родинні закони, звичаї, традиції;
-         прививати любов до рідного краю, Батьківщини, народу;
-         бути відповідальним у своїх вчинках і твердо відстоювати свою думку;
-         з відповідальністю ставитися до свого здоров‘я;
-         розуміти і поважати своїх батьків, свою родину.



Змістом програми передбачено використання таких форм роботи з ліцеїстами:
-         лекції,
-         бесіди,
-         години спілкування,
-         «круглі столи»,
-         рольові ігри,
-         тренінги,
-         усні журнали,
-         діагностика,
-         колективні творчі справи,
-         свята,
-         екскурсії,
-         походи на природу,
-         родинні свята,
-         дні іменинника.











Етапи реалізації програми
 Розділ І. « Підліток і колектив».

Завдання:
-              розвивати  комунікативні здібності,
-              формувати морально-етичні якості особистості ліцеїста;
-              виховувати відповідальне ставлення до власного здоров’я і здоров’я оточуючих.
Орієнтовна тематика, форми проведення та зміст виховних справ
Усний журнал «Твоє здоров’я у твоїх руках»
Орієнтовний зміст: 1 сторінка – поняття «здоров’я»; 2 сторінка – причини порушення здоров’я; 3 сторінка – вислови видатних людей про життя і здоров’я;  4 сторінка – фотоколаж «Я і моє здоров’я».
Вікторина «Яскраві барви здоров’я»
Орієнтовний зміст: об’єднання в команди; обрання журі; питання про фізичне, психічне, духовне здоров’я, природні та соціальні умови здоров’я;оголошення результатів гри; відзначення учасників та нагородження переможців.
Година спілкування «Раціональне харчування – запорука здоров‘я та довголіття»
Орієнтовний зміст: значення раціонального харчування в системі здорового способу життя; компоненти етноздоров’я населення України.
Екскурсія до дендропарку «Олександрія»
Орієнтовний зміст: планування екскурсії; поняття «лікарські рослини»; значення лікарських рослин для зміцнення здоров’я людини, профілактики хвороб.
Круглий стіл «Мистецтво родинного спілкування»
Орієнтовний зміст: вплив родини на розвиток особистості дитини; роль наслідування в родинному вихованні; концертна програма, конкурси, сценки з сімейного життя.
Заняття з елементами тренінгу «Здоровий спосіб життя»
Орієнтовний зміст: поняття «здоровий спосіб життя»; інформаційні повідомлення про загрозу здоров’ю через шкідливі звички; розігрування ситуацій.

Розділ ІІ.  «Я і мій народ».

Завдання:
-              розвивати усвідомлене сприйняття духовних надбань рідного народу, прагнення зберігати  родинні  традиції, реліквії;
-              формувати моральні цінності та етичні норми родинно-сімейних відносин;
-              виховувати почуття поваги і любові до своїх батьків, родини.
Орієнтовна тематика, форми проведення та зміст виховних справ
Поетична година спілкування «Людина – це звучить гордо!»
Орієнтовний зміст: вивчення та декламування віршів, пісень, легенд, притч про загальнолюдські якості.
Бесіда «Що означає бути патріотом?»
Орієнтовний зміст: поняття «родинна реліквія», пошукова робота по збору родинних реліквій; оформлення експозицій народної світлиці; розробка плану екскурсії до української світлиці ліцею; підготовка екскурсоводів серед ліцеїстів групи; організація екскурсії для ліцеїстів.
Година спілкування «Я люблю своє місто.»
Орієнтовний зміст: поняття «молої батьківщини», «ностальгії».
 Година спілкування «Егоїзм і душевна щедрість»
 Орієнтовний зміст: анкетування «Ми і наші діти»; стилі родинного виховання та їх вплив на розвиток вихованців.


Розділ ІІІ.  «Екологічна культура людини».

Завдання:
-              формувати навички свідомого природокористування;
-              залучати ліцеїстів до активної екологічної діяльності;
-              виховувати відповідальне ставлення до природи та навколишнього середовища.
Орієнтовна тематика, форми проведення та зміст виховних справ
Лекція «Роль людини у захисті довкілля»
Орієнтовний зміст: : висвітлення актуальних питань вплив шкідливих викидів на екологію; загроза людству; місце та роль молодого покоління у збереженні навколишнього середовища.
Година спілкування «Природні ресурси Землі»
Орієнтовний зміст: багатство природи України; цілющі властивості рослин; історичний зв’язок з природою; захоплення людини красою природи рідного краю; представлення стінних газет з екологічного виховання; анкетування «Я і довкілля».
Лекція «Чорнобильська катастрофа, її вплив на наше сьогодення»
Орієнтовний зміст: висвітлення актуальних питань вплив шкідливих викидів на екологію; загроза людству.
Усний журнал «Екологічні катастрофи»
Орієнтовний зміст: 1 сторінка – «Поняття «екологія»; актуальність збереження природи»; 2 сторінка – «Взаємозв’язок людини і природи»; 3 сторінка – «Глобальні зміни кліматичних умов»; 4 сторінка – «Відеофільм про проблеми захисту навколишнього середовища».



Розділ ІV.  «Бути  патріотом».
Завдання:
-              поглибити знання вихованців з історії розвитку української держави;
-              формувати патріотизм, національну свідомість;
-              виховувати любов до рідного краю, його народу, гордість за свій народ.
Орієнтовна тематика, форми проведення та зміст виховних справ
Бесіда «Покрова – свято козацьке»
Орієнтовний зміст: історія України, її сьогодення і майбутнє; історичні відомості про рідний край; відомості про святкування св. Покрови у давні часи і сьогодні.
Година спілкування «Мова – наймудріша наша Берегиня»
Орієнтовний зміст: великий скарб народу України – рідна мова; краса та велич української мови; дотримання мовних традицій; роль Т.Г. Шевченка у відродженні української мови.
Інтелектуальна гра «Мої права – мої обов’язки»
Орієнтовний зміст: поняття «право», «обов’язок»; права та обов’язки громадянина України; права українських дітей; підсумки.
Бесіда «Що означає бути патріотом?»
Орієнтовний зміст: велич і краса нашої Вітчизни, конкурс мультимедійних презентацій про Україну.



Ключові  поняття
Духовність – це складний психічний феномен самоусвідомлення особистості, внутрішнє сприймання, привласнення нею сфери культури.
Екологія – наука про взаємодію природних компонентів.
Здоровий спосіб життя – активна діяльність людей, спрямована на збереження і покращення здоров’я, як умови і передумови здійснення і розвитку ін. сфер і аспектів способу життя, на подолання «факторів ризику», виникнення і розвитку захворювань, на оптимальне використання в інтересах охорони і покращення здоров’я соціальних і природних умов та факторів способу життя.
Колектив – відносно компактна соціальна група людей, об’єднаних одним видом суспільної діяльності, спільністю інтересів, ціннісних орієнтацій, установок і норм поведінки, відносинами співпраці, взаємною відповідальністю і допомогою один одному.
Особистість – суспільне, індивідуальне, біологічне «я».
Право – здійснювана державою форма законодавства, залежна від соціального устрою країни.
Самовиховання – свідома діяльність людини, спрямована на вдосконалення самої себе.
Сім’я – мала соціальна група, що складається з поєднаних шлюбом чоловіка і жінки, їх дітей (власних чи усиновлених), інших осіб, пов’язаних родинними зв’язками з подружжям, кровних родичів.
Традиція – досвід, звичай, погляди, смаки, норми поведінки, що історично склалися й передаються з покоління в покоління.
Шкідливі звички – небажані форми поведінки, що виникають внаслідок закріплення психофізіологічних механізмів – динамічних стереотипів; розрізняються за ступенем негативного впливу на загальний розвиток особистості, на її здоров’я.



Література
1.     Основні орієнтири виховання учнів 1-11-х класів загальноосвітніх навчальних закладів України. Програма. – Тернопіль : Навчальна книга. – Богдан, 2008. –  80 с.
2.     Зростаємо в любові : збірник методичних матеріалів для організації позакласної роботи з учнями школи ІІ-ІІІ ступенів / [Яременко Н. В., Боярчук О. І.,  Микитюк Л. В.,  Устич Ю. П.] – Біла Церква : КОІПОПК, 2009. – Частина ІІ. – 288 с.
3.      Азбука морального виховання: Посібник для вчителя. / Під ред. І. А. Каирова, О. С.  Богданової .- М.: Просвещение, 1997 - 17с.
4.       Бабанський Ю. К. Педагогіка. / Ю. К. Бабанскій.-М.: Освіта, -1998 - 479с.
5.     Болдирєв Н. І. Моральне виховання школярів / Н. І. Болдирєв. - М.: Просвещение, 1979 .- 289 с.
6.      Васильєва М .С., Оморокова М. І., Абдулліна О .О. Виховання учнів засобами літератури. / / Початкова школа .- 1979 .- № 8 .- С.11.
7.       Виготський Л. С.  Педагогічна психологія / За редакцією В. В. Давидова. - М.: Педагогіка, 1991 .- 420 с.
8.      Виховання особистості школяра у моральній діяльності: Метод. рекомендації / Ом. держ. пед. ін-т ім. Горького. - Омськ: ОДПІ, 1991 .- 267
9.       Дробницкий О. Г. Проблеми моральності / О. Г. Дробницкий. - М.: Просвещение, 1977 .- 211 с.
10.   Заславська С. Г. Перші кроки / С. Г. Заславська. - М.: Педагогіка, 1979 .
11.  Карпов І. А. Азбука морального виховання / І. А. Карпов. - М.: Просвещение, 1979 .- 198 с.













































Я – громадянин України
Авторська програма виховної роботи з ліцеїстами ІІ курсу
Пояснювальна записка
Бути патріотом – це значить бажати всіма силами своєї душі створення людського, державного і політичного співжиття людей, що житимуть на Українській землі…
В. Липинський

Патріотичне виховання молоді – це систематична і цілеспрямована діяльність з формування у вихованців високої патріотичної свідомості, відчуття вірності своїй Вітчизні, готовності до виконання громадянського і конституційних обов’язків із захисту інтересів Батьківщини. Виховання патріотизму у підростаючого покоління покликане дати новий імпульс духовному оздоровленню нації, формуванню в Україні громадянського суспільства.
Як правило, патріотизм ідентифікується з такими якостями особистості як любов до великої і малої Батьківщини, пошана сімейних традицій, готовність виконати конституційний обов’язок перед Батьківщиною. Однак, на жаль, саме ці якості втрачаються в сучасному суспільстві, і поняття “патріотизм” стає якимось порожнім, далеким від розуміння сьогоднішньою молоддю. Тому нині завдання військово-патріотичного виховання підростаючого покоління є актуальним і потребує негайного вирішення на всіх рівнях: від родини до держави.
   Виховання учнів в сучасній школі здійснюється в контексті національної і загальнолюдської культури, охоплює весь навчально-виховний процес, ґрунтується на свободі вибору мети життєдіяльності та поєднує інтереси особистості, суспільства, держави і нації.
   Програмою передбачається залучення учнів до різних форм творчої та суспільно-корисної діяльності, зокрема: пізнавальної, оздоровчої, трудової, художньо-естетичної, спортивної, пропагандистської, ігрової, культурної, рекреаційної, екологічної, що організовуються у години дозвілля, тобто у позакласний час.
   Напрямки виховання, а саме громадянське, превентивне, морально-етичне, родинне постійно між собою переплітаються, створюючи єдність і значимість у виховному процесі.
   Програма виховної роботи з ліцеїстами «Я – громадянин України» розроблена відповідно до Конституції України, Законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», Конвенції ООН про права дитини,  наказу Міністерства освіти і науки України від 31 жовтня 2011 року № 1243 «Про Основні орієнтири виховання учнів 1–11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України.
     Програма «Я – громадянин України» розрахована на організацію виховного процесу з ліцеїстами ІІ курсу (9 клас)  протягом одного навчального року.
   Метою програми є формування пріоритетних цінностей особистості громадянина України.
 Завдання програми :
  1. Створити умови для формування духовно і фізично здорової людини, яка нерозривно пов'язує свою долю з майбутнім рідного міста, краю і країни, розвитку здібності до сприйняття добра, справедливості, краси навколишнього світу.
  2. Стимулювати ліцеїстів систематизувати краєзнавчі матеріали про:
·   визвольну війну українського народу під проводом Б.Хмельницького;
·   Велику Вітчизняну війну 1941-1945 р.р.;
·   миротворчу місію Збройних Сил України на території України та інших держав;
·   участь військових у ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС.
  1. Розвивати здібності до самостійного адекватного оцінювання подій, що відбуваються в державі й світі.
  2. Формувати у ліцеїстів ціннісне ставлення до родини, виховувати громадянина, патріота своєї країни.
  3. Виховувати почуття патріотизму як одну з найважливіших духовно-етичних і соціальних цінностей; почуття вірності конституційному і військовому обов'язку в умовах мирного і військового часу, високої відповідальності та дисциплінованості; людину, яка здатна захищати державні інтереси України, шанобливе ставлення до військовослужбовців і особливо – до ветеранів Великої Вітчизняної війни та осіб, які прирівняні до них, почуття патріотизму, любові до свого народу, його історії, традицій, культурних та історичних цінностей, громадянські почуття і свідомість, соціальну активність та відповідальність за доручені державні та громадські справи.

Очікувані результати:
Ліцеїсти повинні знати
1.     Ключові поняття (держава, патріот, нація, громадянин, мораль, право, духовність).
2.     Історію, культуру та традиції українського народу та рідного краю.
3.     Історію, культуру та традиції інших народів, які проживають в Україні.
4.     Державну символіку.
5.     Конституцію та деякі інші закони України.
6.     Свої права, свободи та обов’язки.
           Ліцеїсти повинні вміти
1.     Відстоювати власні інтереси та інтереси своєї держави.
2.     Захистити себе, рідних, Батьківщину в разі необхідності.
3.     Узгоджувати власні інтереси з суспільними вимогами.
4.     Адекватно оцінювати політичні події, що відбуваються в державі та світі.
5.     Усвідомлено визначати життєві пріоритети.
За результатами реалізації програми ліцеїсти мають:
o   відчувати любов до свого рідного краю, Батьківщини, народу;
o   поважати державні та родинні закони, звичаї, традиції;
o   ідентифікувати себе з українцем;
o   прагнути до збереження та примноження духовного і матеріального багатства українського народу;
o   усвідомлювати та сповідувати моральні та культурно-національні цінності;
o   шанобливо ставитися до державної символіки;
o   розуміти особисту відповідальність за власні вчинки;
o   свідомо ставитися до законів своєї держави;
o   дотримуватися правил та норм поведінки, соціально значимих для суспільства;
o   займати активну життєву громадянську позицію;
o   поважати представників інших народів, їхні права та культурно-національні цінності.









Змістом програми передбачено використання таких форм роботи з ліцеїстами:
-         лекції;
-         бесіди;
-         години спілкування;
-         круглі столи;
-         рольові ігри;
-         тренінги;
-         усні журнали;
-         діагностика;
-         колективні творчі справи;
-         свята;
-         екскурсії;
-         походи на природу;
-         родинні свята;
-         дні іменинника.











Розділ ІІІ.  Я в колективі

Завдання:
-              розвивати  комунікативні здібності ліцеїстів;
-              формувати морально-етичні якості особистості ліцеїста;
-              виховувати відповідальне ставлення до власного здоров’я і здоров’я оточуючих.
Орієнтовна тематика, форми проведення та зміст виховних справ
Усний журнал «Я і моє здоров‘я»
Орієнтовний зміст: визначення поняття «здоров’я», причин порушення здоров’я , ознайомлення з висловами видатних людей про життя і здоров’я.
Година спілкування «Раціональне харчування – запорука здоров‘я та довголіття»
Орієнтовний зміст: значення раціонального харчування в системі здорового способу життя; компоненти етноздоров’я населення України.
Екскурсія до дендропарку «Олександрія»
Орієнтовний зміст: планування екскурсії; поняття «лікарські рослини»; значення лікарських рослин для зміцнення здоров’я людини, профілактики хвороб.
Година спілкування «Здоровий спосіб життя»
Орієнтовний зміст: поняття «здоровий спосіб життя»; інформаційні повідомлення про загрозу здоров’ю через шкідливі звички; розігрування ситуацій.





Розділ ІІ.  Я і мій народ

Завдання:
-              розвивати усвідомлене сприйняття духовних надбань рідного народу, прагнення зберігати  родинні  традиції, реліквії;
-              формувати моральні цінності та етичні норми родинно-сімейних відносин;
-              виховувати почуття поваги і любові до своїх батьків, родини.
Орієнтовна тематика, форми проведення та зміст виховних справ
Година спілкування «Громадянин – це звучить гордо!»
Орієнтовний зміст: вивчення та декламування віршів, пісень, легенд, притч про загальнолюдські якості.
Бесіда «Що означає бути патріотом?»
Орієнтовний зміст: пошукова робота по збору родинних реліквій; оформлення експозицій народної світлиці; розробка плану екскурсії до української світлиці ліцею; підготовка екскурсоводів серед ліцеїстів групи; організація екскурсії для ліцеїстів.
Година спілкування «Я люблю своє місто.»
Орієнтовний зміст: планування та проведення екскурсії по визначних місцях Білої Церкви.
 Година спілкування «Егоїзм і душевна щедрість»
 Орієнтовний зміст: анкетування «Ми і наші діти»; стилі родинного виховання та їх вплив на розвиток вихованців.








Розділ ІV.  Екологічна культура людини

Завдання:
-              формувати навички свідомого природокористування;
-              залучати ліцеїстів до активної екологічної діяльності;
-              виховувати відповідальне ставлення до природи та навколишнього середовища.
Орієнтовна тематика, форми проведення та зміст виховних справ
Лекція «Роль людини у захисті довкілля»
Орієнтовний зміст: висвітлення актуальних питань вплив шкідливих викидів на екологію; загроза людству; місце та роль молодого покоління у збереженні навколишнього середовища.
Година спілкування «Природні ресурси Землі»
Орієнтовний зміст: багатство природи України; цілющі властивості рослин; історичний зв’язок з природою; захоплення людини красою природи рідного краю; представлення стінних газет з екологічного виховання.
Лекція «Чорнобильська катастрофа, її вплив на наше сьогодення»
Орієнтовний зміст: висвітлення актуальних питань вплив шкідливих викидів на екологію; загроза людству.
Усний журнал «Екологічні катастрофи»
Орієнтовний зміст: визначення поняття «екологія» та необхідності збереження природи, перегляд відеофільму про проблеми захисту навколишнього середовища.






Етапи реалізації програми
Розділ І.  Бути  патріотом

Завдання:
-         поглибити знання ліцеїстів з історії розвитку української держави;
-         формувати патріотизм, національну свідомість;
-         виховувати любов до рідного краю, його народу, гордість за свій народ.
Бесіда «Пишаємося подвигами предків, вивчаємо і любимо історію країни»
Орієнтовний зміст: історія України, її сьогодення і майбутнє; історичні відомості про рідний край; відомості про святкування св. Покрови у давні часи і сьогодні.
Година спілкування «Краса поетичного слова»
Орієнтовний зміст: великий скарб народу України – рідна мова; краса та велич української мови; дотримання мовних традицій; роль Т.Г. Шевченка у відродженні української мови.
Інтелектуальна гра «Мої права – мої обов’язки»
Орієнтовний зміст: поняття «право», «обов’язок»; права та обов’язки громадянина України; права українських дітей; підсумки.
Бесіда «Що означає бути патріотом?»
Орієнтовний зміст: велич і краса нашої Вітчизни, конкурс мультимедійних презентацій про Україну.
          Година спілкування «Невичерпна історія рідного краю:  Білоцерківщина – центр історії українського козацтва».
Орієнтовний зміст: знайомство з родинними традиціями українського народу.
          Година спілкування «Захист Вітчизни – обов’язок кожного чоловіка» (До Дня захисника Вітчизни, 23 лютого).
Орієнтовний зміст: сторінки історії боротьби українського народу за  свою незалежність.
Ключові  поняття
Держава -  політичне утворення з визначеною територією, економікою і політичною владою.
Патріотизм - це любов та відданість Батьківщині, прагнення своїми діями служити її інтересам.
Громадянин - це людина, певного народу. 
Мораль -  система неформалізованих у вигляді правових приписів поглядів, уявлень, норм та оцінок.
Право - це обумовлена ​​природою людини і суспільства система регулювання суспільних відносин, що виражає свободу особистості, та якій притаманні нормативність, формальна визначеність в офіційних джерелах і забезпеченість можливістю державного примусу.
Духовність – це складний психічний феномен самоусвідомлення особистості, внутрішнє сприймання, привласнення нею сфери культури.
Екологія – наука про взаємодію природних компонентів.
Здоровий спосіб життя – активна діяльність людей, спрямована на збереження і покращення здоров’я, як умови і передумови здійснення і розвитку ін. сфер і аспектів способу життя, на подолання «факторів ризику», виникнення і розвитку захворювань, на оптимальне використання в інтересах охорони і покращення здоров’я соціальних і природних умов та факторів способу життя.
Колектив – відносно компактна соціальна група людей, об’єднаних одним видом суспільної діяльності, спільністю інтересів, ціннісних орієнтацій, установок і норм поведінки, відносинами співпраці, взаємною відповідальністю і допомогою один одному.
Особистість – суспільне, індивідуальне, біологічне «я».
Право – здійснювана державою форма законодавства, залежна від соціального устрою країни.
Самовиховання – свідома діяльність людини, спрямована на вдосконалення самої себе.
Сім’я – мала соціальна група, що складається з поєднаних шлюбом чоловіка і жінки, їх дітей (власних чи усиновлених), інших осіб, пов’язаних родинними зв’язками з подружжям, кровних родичів.
Традиція – досвід, звичай, погляди, смаки, норми поведінки, що історично склалися й передаються з покоління в покоління.
Шкідливі звички – небажані форми поведінки, що виникають внаслідок закріплення психофізіологічних механізмів – динамічних стереотипів; розрізняються за ступенем негативного впливу на загальний розвиток особистості, на її здоров’я.





















Література
1. Години спілкування в 9-11 класах / за ред. Л. Шелестова, Н. Чиренко. – К. : Вид. дім «Шкіл. Світ», 2006. – 128с.
2. Дубина М., Руденко Ю. Патріотичне виховання молоді // Освіта України. – 2006. – № 8. – С. 5-6.
3. Наказ Міністерства освіти і науки України від 31 жовтня 2011 року № 1243 «Про Основні орієнтири виховання учнів 1–11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України».
4. Народ скаже – як зав’яже: Українські народні прислів’я, приказки, загадки, скоромовки. – К. : Веселка, 1985. – 114с.
5. Коновалова М. В. Тематичні класні години (національно – патріотичне та громадянське виховання) 5 – 11 класи / М. В. Коновалова. - Харків : «Видавнича група Основа», 2011р. – 84 с.
6. Зростаємо в любові : збірник методичних матеріалів для організації позакласної роботи з учнями школи ІІ-ІІІ ступенів / [Яременко Н. В., Боярчук О. І.,  Микитюк Л. В.,  Устич Ю. П.] – Біла Церква : КОІПОПК, 2009. – Частина ІІ. – 288 с.














Комментариев нет:

Отправить комментарий