Розробки виховних заходів


Тема: Україна - єдина країна...

Мета: розширити поняття про єдність, незалежність і суверенність нашої держави та роль у цьому українського козацтва; розвивати в ліцеїстів бажання брати посильну участь у розбудові та зміцненні єдності нашої держави; виховувати майбутнього захисника своєї Вітчизни та формувати в учнів активну громадянську позицію щодо єдиної, цілісної держави та захисту її кордонів.
Наочне оформлення: крилаті вирази видатних людей.
Обладнання: Конституція України, географічна карта, портрети поетів Тараса Шевченка, Лесі Українки, список прізвищ земляків, що зараз воюють за єдність нашої країни, свічки.

Хід бесіди
Всім серцем любіть Україну свою,
І вічні ми будемо з нею
В. Сосюра.
Свою Україну любіть,
За неї Господа моліть
Т. Шевченко.
І. Оголошення теми і мети.
ІІ. Вступне слово класного керівника.
Відео «Лише у нас на Україні»
Класний керівник:     Вишита колоссям і калиною,
Вигойдана співом солов’я,
Зветься величаво – Україною,
Земле зачарована моя.
Тема нашого першого уроку «Україна – єдина країна».
Щасливі ми, що народилися на такій чудовій, багатій, мальовничій землі – на нашій славній Україні! Тут жили наші діди і прадіди, тут живуть наші батьки, тут корінь роду українського, що сягає сивої давнини. Материнський образ України встає з полинових степів і глибинної чорноземної скиби, як барва зоріє із зажури поліських озер, що чистими очима довірливо дивляться на світ, виростає недосяжно на повен зріст із карпатських верховин. Нема життя без України, бо Україна – це мати, яку не вибирають, бо Україна – це доля, яка випадає раз на віку, бо Україна – це пісня, яка вічна на цій землі.
ІІІ. Основна частина.
Класний керівник: Багатовікова історія українського народу, народу-великомученика, на долі якого було досить лиха… Майже кожне століття, як свідчать джерела, розпочате голодними роками, наслідками епідемій, спустошливими війнами, чужоземними навалами. З XV століття, з часів козаччини, почалася національно-визвольна боротьба за побудову незалежної самостійної держави. Але шлях до незалежності був тяжкий і тернистий. Важко назвати країну, яка б пережила те, що пережила Україна за більш ніж пів-тисячолітнє поневолення (1240 – 1991 р.)
Ліцеїст: В минулому Україна була розділена на частини, єдиної держави не існувало. На півдні було розташоване Кримське ханство, яке утворилось у XIV ст. в результаті розпаду Золотої Орди. За рівнем економічного розвитку кримські татари значно відставали від населення України. Вони вели напівкочовий спосіб життя і постійно нападали на нашу країну. Під час цих нападів вони грабували міста і села, спалювали їх, забирали людей у полон. Чоловіків і жінок продавали в рабство; дітей перетворювали на яничарів. Українське населення дуже страждало від цих набігів. Саме на цих землях виникло у XV ст. таке видатне явище, як козацтво.
Ліцеїст: Перші згадки про козаків відносяться до кінця XV ст. Місце, де оселялись козаки, називалось Дике Поле. Це були родючі, але незаселені землі, бо вони найбільше зазнавали нападів з боку кримських татар. Найбільша група людей, що переселялись сюди, — селяни-втікачі, які не витримували жорстокого феодального гноблення. Проте релігійний і національний гніт примушував покидати свої домівки навіть досить заможних людей. Козаки оселялись у зимівниках, їх основним заняттям було землеробство і скотарство. Працювати доводилось озброєними, щоб вчасно встигнути відбити напади татар.
Ліцеїст: Між містами Дніпропетровськ і Запоріжжя Дніпро перетинає Український кристалічний щит і тому, оминаючи його, змінює свій напрямок. У цьому місці тверді кристалічні породи виходять над поверхнею води (вода розмиває їх дуже повільно), утворюючи численні пороги й острови. Поблизу Запоріжжя знаходиться найбільший острів Дніпра — Хортиця. Перша Січ створена в середині XVI ст. Д. Вишневецьким.
Класний керівник:: Хто ж міг бути козаком на Січі?
Ліцеїсти дають свої відповіді…
Ліцеїст:кожний чоловік, який виконував умови: говорити українською мовою, сповідувати православ’я і бути не одруженим. Жінкам не дозволялось навіть заходити на територію Січі. Існував випробувальний термін сім років, після чого людину зараховували до Запорізького війська.
Класний керівник: А чим займались козаки в Січі?
Ліцеїст: Головними заняттями були військові походи й підготовка до них. Походи здійснюватись на чайках Дніпром на територію Кримського ханства з метою визволення полонених і підкріплення матеріального становища.
Ліцеїст: Січ була українським військом, організованим, дисциплінованим і боєздатним. Козаки виконували роль прикордонників, захищаючи південні кордони України від нападів кримських татар. Також козаки підтримували  селянські  повстання в боротьбі проти посилення феодального гніту, брали активну участь у визвольній війні під керівництвом Б. Хмельницького, стояли на сторожі православ’я та української мови. Нам є на кого рівнятись і з кого брати приклад…
Класний керівник: А зараз ми проведемо конкурс «Чи знаєте ви?»
1.                 Столиця України. (Київ)
2.                 Що означає слово «козак»? (Вершник, вільна людина.)
3.                 Козацький човен. (Чайка)
4.                 Герб України (Тризуб)
5.                 Найвідоміша козацька страва. (Куліш.)
6.                 Дерево, з якого добувають дьоготь. (Береза)
7.                 Кому не дозволялося заходити на територію Запорозької Січі? (Жінкам.)
8.                 Обрядовий хліб, який печуть на Великдень. (Пасха)
9.                 Свято дівочої долі. (Катерини)
10.             Найвища гора України. (Говерла)
11.             Найвідоміший футболіст України сучасності. (Андрій Шевченко)
12.             Грошова одиниця України. (Гривня)
13.             Приміщення, в якому жили козаки. (Курінь)
14.             Колір прапора України. (Блакитно – жовтий)
15.             Розписані великодні яйця. (Писанки)
16.             Найбільше озеро  України. (Синевир)
17.             Головна обрядова дія Андріївських вечорниць. (Гадання, Кусання калити)
18.             Зібрані цього дня лікарські трави вважаються найцілющими.  (Свято Івана Купала)
19.             Скільки страв повинно бути на столі у Святий вечір? (Дванадцять)
20.             Народна назва одного з найголовніших  літніх свят, до якого православна церква приурочила свято Трійці. (Зелена, Клечальна неділя – «Зелені свята»)
21.             Швидкий український танок. (Гопак)
22.             Хто був останнім гетьманом України? (Кирило Розумовський)
23.             Хто з українських письменників узяв собі псевдонім – назву своєї національності. (Леся Українка)
24.             На території якого материка розташована Україна? (Євразія)
Класний керівник: Ну що ж, молодці, ви добре знаєте історію рідного краю. Молодці, ви справжні козаки. А що треба дитині для того, щоб відчути себе справжнім патріотом України, її громадянином? (лійеїсти знову висловлюють свої думки).
Ліцеїст: Добре вчитись, щоб у майбутньому оволодіти спеціальністю і приносити користь.
Ліцеїст: Брати активну участь у житті групи і ліцею, відчувати свою причетність до ліцейського життя і до життя країни.
Класний керівник:  Любити природу, берегти і примножувати її багатства: садити сади, ліси, квіти, розчищати джерельця, щоб не міліли річки. Турбуватись про майбутнє нашої держави.
Ліцеїст: Берегти історичні і духовні пам’ятки нашого народу, не руйнувати, а вивчати і творити нову історію рідного краю.
Відео «Пісня про Україну»
Класний керівник: Ми, українці, повинні пишатися тим, що наша Україна ніколи не поневолювала інші народи, не вела загарбницькі війни, а лише захищала себе від ласих на чуже добро близьких і далеких сусідів.
Відомий французький вчений Й. Г. Коль у 1841 році писав: «Немає найменшого сумніву, що колись велетенське тіло російської імперії розпадеться, і Україна стане вільною державою. Час цей наближається поволі, але неухильно. Українці є нація з власною мовою, культурою та історичною традицією. Україна роздерта поміж сусідами. Але матеріал для Української держави готовий: коли не нині, то завтра з’явиться будівничий, що збудує з тих матеріалів велику незалежну українську державу».
І довгожданий час настав. 16 липня 1990 року Верховна Рада Української республіки приймає важливий документ – Декларацію про державний суверенітет України. Декларація стала першим кроком до незалежності нашої держави, відчутним рушієм у боротьбі за волю.
Так, Україна здобула волю і незалежність. Перед усім світом постала держава з давньою славною історією, оригінальною духовною культурою, зі своїми символами, мовою, чесними, працьовитими, миролюбними людьми – українським народом.
А чи могло бути інакше? Ні, інакше бути не могло. Не могла бути марно пролита кров тих, хто боровся за волю і незалежність, тих, хто вірив у перемогу, і тих, хто вірив у воскресіння. Хіба міг не почути Всевишній тих молитов, з якими звертався до нього славний син Тарас Шевченко:
Молю, ридаючи, пошли,
Подай душі убогій силу,
Щоб огненно заговорила,
Щоб слово пламенем взялось,
Щоб людям серце розтопило,
І на Украйні понеслось,
І на Украйні освятилось…
16 липня 1990 року назавжди залишиться в історії українського народу великим і пам’ятним днем. Здається, після того кожний день нашого життя був наповнений демократичними змінами і перетвореннями.
24 серпня 1991 року проголошено Акт про незалежність України. Акт проголошення незалежності завершив тисячолітні прагнення українського народу до волі, до створення своєї суверенної держави.
1993 рік. На всенародне обговорення винесені два варіанти проекту Конституції. України.
1995 рік. Україна відзначає 400-річчя з дня народження славного гетьмана Богдана Хмельницького. Протягом цього року йде широке обговорення проекту Конституції України.
1996 рік. 28 червня Верховна Рада України прийняла Основний Закон – Конституцію України. Цей день став національним святом. У цьому році також затверджено українську грошову одиницю гривню.
Україна має свої символи.
2014 рік. Україна відзначає 200-у річницю з дня народження славного сина Тараса Шевченка.
Класний керівник: Звичайно, що ми згадали тільки деякі важливі події з життя молодої Української держави. Але сьогодні з гордістю можемо сказати: так, є незалежна Українська держава зі своєю землею, своїм народом, своїми символами, своєю рідною мовою, традиціями і культурою.
На фоні пісні «Разом і до кінця»

Ліцеїст:     Я - українець, я не малорос,
Пишаюсь родом тисячокорінним.
Тарас за мене мучивсь і боровсь,
Щоб я зродився зерням України.
Ліцеїст: Стаття 65 Конституції нашої держави говорить, що захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів є обов’язком громадян України. 
Класний керівник: Зараз нашій країні як ніколи потрібно бути єдиною та згуртованою. На цілісність нашої держави посягнули  вороги і багато наших земляків на сьогодні мобілізовано до лав українського війська. Вони з честю воюють на сході з терористами та російським сепаратистами, відвойовують та захищають кордони нашої держави. Деякі російські політики, а саме лідер ЛДПР В.В. Жириновський, пропонує поділили нашу державу на шматки між Польщею, Румунією, Угорщиною та Росією. Цього ніколи не буде і ми з вами ніколи такого не допустимо!
Українська земля пройшла війни та мир, поразки та перемоги, пишалася вірними синами та доньками, чарувала світ своїми запашними паляницями та мелодійними піснями. Вона була і залишається вірною матір’ю українців, які свято шанують і люблять її.
Тільки людина з добрим і чуйним серцем, роботяща і вольова може бути справжнім патріотом і громадянином своєї держави, по-справжньому любити і захищати, відстоювати її інтереси і приносити велику користь Що більше буде зроблено для цього сьогодні, то краще житимемо завтра, і будемо гідними називати себе українцями. Бо, як сказано в Біблії, «…хто шукає, той завжди знаходить, а хто вірить, тому по вірі його і воздається». Хай Бог допомагає нам творити своє майбутнє своїм розумом, своїми руками і серцями.
Ліцеїст: Молюсь за тебе, Україно,
Молюсь за тебе кожен час,
бо ти у нас одна-єдина, -
Писав в своїх віршах Тарас.
Молюсь,- казав він, щоб у тебе
Не було між людьми війни,
Щоб завжди було чисте небо
На нашій стомленій землі.
Щоб завше у садку смерека
Весняним квітом під вікном цвіла
І прилітали з вирію лелеки,
Щоб гомін хвиль послухати Дніпра!
Відео «Молитва За Україну» (Діти запалюють свічки)
IV. Заключне слово класного керівника.
Класний керівник: Ви – майбутнє України. Тож своїми знаннями, працею, здобутками підносьте її культуру. Будьте гідними своїх предків, любіть рідну землю, бережіть волю і незалежність України, поважайте наш народ і нашу мелодійну мову.
Ми Єдина країна! Незважаючи на усі негаразди, що відбуваються зараз, всі ми прагнемо одного – миру, спокою, міцної та квітучої держави та чистого неба над головою.
Пісня «Моя Україна»





Проект
«Спілкування та взаємодія»
Для роботи з ліцеїстами 12 групи
Єдина справжня розкіш –
 це розкіш людського спілкування.
А. Сент-Екзюпері

Цільове призначення: вироблення власної стратегії роботи з ліцеїстами навчальної групи.
Керівник проекту:  Ковальчук Олена Миколаївна, класний керівник      
Учасники проекту: ліцеїсти, класний керівник,  батьки.
Тип проекту: практично орієнтований, колективний, короткотривалий.
Термін реалізації проекту: 2014 рік.
База реалізації проекту: КЗ КОР «Київський обласний ліцей-інтернат фізичної культури і спорту».

Актуальність проекту
Серед чинників, що формують особистість, у психології виділяють насамперед трудову діяльність, пізнання і спілкування. Якщо формами і методами трудової діяльності, а також способами пізнання світу людина оволодіває протягом досить тривалого часу, то мистецтву спілкування особистість не навчається ніколи й ніде. Велика кількість проблем у житті, зокрема в сім'ї, школі, на роботі, виникають саме тому, що люди не знають механізмів, законів спілкування, не є соціально компетентними. Спілкування є важливою духовною потребою особистості як суспільної істоти. Потреба людини в спілкуванні зумовлена суспільними потребами, суспільним способом її буття, необхідністю взаємодії у процесі діяльності. Будь-яка діяльність, і в першу чергу, трудова, не буде здійснюватися успішно, якщо між тими, хто її виконує, не будуть налагоджені відповідні контакти та взаєморозуміння. У психології існують суперечливі трактування співвідношення понять спілкування та діяльності. Одні автори вважають спілкування різновидом діяльності, оскільки вміщує в себе стандартну структуру діяльності. Інші припускають, що спілкування - компонент будь-якої діяльності. Імовірніше, що виступаючи окремою психологічною категорією, спілкування однак тісно пов'язане з діяльністю, а саме: - виступає способом організації діяльності (настанови дорослих щодо дій дітей),

Мета і завдання
Мета: Розглянути ефективні прийоми спілкування, відпрацювати навички.
Завдання:
·        Підвищити рівень соціальної активності ліцеїстів ;
·        Розвивати уміння ліцеїстів самостійно вести пошуково-дослідницьку роботу;
·        Створення позитивного іміджу колективу групи серед навчальних груп ліцею-інтернату;
·        Розвивати творчі та комунікативні здібності вихованців.
Провідна ідея проекту: виховувати всебічно розвинену особистість, забезпечувати активну життєву позицію ліцеїстів у житті і колективній діяльності.
Етапи реалізації
Зміст роботи
Виконавці
Термін виконання
І. Підготовчо-організаційний
1. Опрацювання науково-педагогічної та психологічної літератури з даної проблеми.
2. Вироблення єдиних підходів у спортивній, навчальній, виховній діяльності.
3. Вивчення теми й цілей проекту.
     
класний керівник,
вчителі з видів спорту, батьки,
вересень
ІІ. Діагностико-концептуальний
1. Організація взаємодії між ліцеїстами у групі.
2. Діагностика рівня вихованості ліцеїстів.
3. Соціометричне дослідження.               4. Діагностування «Який я у спілкуванні з друзями».
5. Написання творів «Наша група».

класний керівник, практичний психолог,
батьки
вересень -
листопад
ІІІ. Основний етап
Збір інформації, вирішення проміжних завдань:
1. Бесіда «Як уникати конфліктів».
2. Година спілкування «Мова – наймудріша берегиня».
3. Вивчення уподобань, талантів ліцеїстів.
4. Залучення ліцеїстів до ліцейського життя: гуртків, загальноліцейських заходів.
5. Година спілкування «Моральні цінності людини».
6. Родинне свято «У лузі калина, у лузі червона…».
класний керівник,  практичний психолог
грудень - квітень


ІV. Підсумковий  
1. Представлення групи «Спілкуватися – це здорово!»,
(Додаток).
2. Формування висновків

класний керівник
ІІІ-ІV тиждень
квітня
Очікувані результати:
·        Формування у ліцеїстів навичок ефективного спілкування.
·        Розкриття кожного ліцеїста, як творчої особистості.
·        Розвиток всебічно розвиненої особистості.
Додаток
Тема: «Спілкуватися – це здорово!»

Мета: визначити, що таке спілкування, його види, від чого воно залежить і що потрібно робити, щоб спілкування було успішним, результативним і приємним. Розглянути ефективні прийоми спілкування, відпрацювати навички. Гармонізація стосунків у системі „людина-суспільство", формування навичок позитивного мислення, що ґрунтуються на ставленні до людини як універсальної, унікальної цінності.
Форма проведення : тренінг
Хід заняття.
1. Привітання.
2. Повторення правил роботи в групі.
Пропоную повторити правила.
·        Говорити по черзі.
·        Слухати інших.
·        Добровільно брати участь у роботі групи.
·        Бути активним.
·        Бути доброзичливим.
·        Не критикувати.
·        Бути тактовним.
3. Вступ.
Людські стосунки нерідко спричиняють проблеми: непорозуміння, суперечки, конфлікти. Щоб запобігти цьому, треба навчитись ладнати з людьми. Ці вміння чи не найважливіші для всіх. Вони допомагають зберегти душевний спокій, упевнено поводитись у будь-якому товаристві, легко знайомитись і знаходити собі друзів, досягти успіху.
4.                 Очікування.
Уявіть собі, що ви тримаєте піщинку. Кожен має написати на ній свої очікування від цього заняття і приклеїти вгорі нашого пісочного годинника. Наприкінці заняття ви перемістите свою піщинку вниз настільки, наскільки справдилися ваші очікування.
5. Розповідь «Про рай і пекло».
Колись люди жили у мирі та злагоді з природою, і природа  була щедрою до людей. Це був ніби рай на Землі. Але згодом ситуація почала змінюватися – люди уявили себе вінцем творіння, почали брати від природи набагато більше, ніж вона могла дати. І природа почала хворіти. Це спричинило різні екологічні катастрофи, де страждали люди. Почався період «пекла». Тоді люди розділилися на два табори – ті, що захищали та відновлювали природу і ті, що продовжували її нищити. Почалося протистояння, яке триває досі.
– Як Ви думаєте, коли закінчиться це протистояння?
– Що не вміють робити люди?
Висновок: порозумітися, вирішити проблеми люди можуть взаємодіючи один з одним – спілкуючись.

6.     Мозковий штурм.
Що ж таке спілкування?
(Обмін думками, новинами, інформацією, враженнями, повідомленнями).

7.     Інформаційне повідомлення учнів.
Спілкування – це обмін думками, враженнями, інформацією про себе і про все, що може цікавити людей. У процесі спілкування в індивіда формуються загальні й неповторні якості. Людство виробило певні правила (норми) й моральні принципи спілкування, що покладені в основу культури спілкування.
Це перш за все повага, співчуття, співпереживання, щирість, тактовність, доброзичливість і гарні манери. А оскільки механізм їх дії має психічне підґрунтя, то передумовою успішного спілкування є хороший настрій.
Повага – це першочергова вимога моральних взаємин між людьми. Воно передбачає ставлення до людини, в якому визнається гідність особи. Це виражається в делікатності, чуйності, скромності.
Порушення вимог шанобливого ставлення до партнерів спілкування пов’язане з несправедливістю, нерівністю, пригніченням, приниженням людської гідності, грубістю.
Спілкування передбачає, що ми не просто цінуємо нашого партнера, поважаємо його гідність, а й активно прагнемо мати з ним справу. А це неможливо без входження в суть його турбот, проблем і настрою. Зробивши це, ми демонструємо, що розуміємо партнера, він нам не чужий, ми його підтримуємо морально. Така психологічна реакція називається співчуттям. Глибше співчуття називається співпереживанням.
Вища форма спілкування – дружба. Це взаємостосунки, основані на здатності партнерів поділяти радість і тугу, пристрасть і страждання, захоплення успіхами і болі від невдач.
Любов – це довершена форма спілкування. Любовне спілкування завжди вибіркове. У його виникненні беруть участь такі чинники, як повага, співчуття, співпереживання, а також естетичний чинник – відчуття гармонії, краси.
Говорячи про те, яке значення має спілкування для людини, доречно процитувати Михайла Стельмаха:
         Поміж людьми я жив і ріс,
         Поміж людьми шукав я щастя,
         З людьми ростив сади і ліс,
         Де бризки неба квітли рястом.
         Мене любили, я любив –
         І це в житті найбільше щастя.

8. Моделі поведінки.
У житті майже щодня трапляється ситуація, коли треба звернутися по допомогу, чітко висловити свою позицію або від чогось відмовитись. У таких випадках ми зазвичай поводимося або пасивно, або агресивно, або впевнено. Зараз ви прочитаєте текст і дізнаєтесь про недоліки і переваги різних моделей поведінки.

Пасивна поведінка
·        У чому переваги пасивної поведінки?
·        Які негативні сторони пасивної поведінки?
(Такі люди дозволяють використовувати їх і тому нерідко стають об’єктами жартів і знущання. Не вміють захистити себе, не здатні самостійно приймати рішення, вони не можуть нікому відмовити, навіть якщо пропозиція не вигідна для них, а то й небезпечна).
Агресивна поведінка
·        Яка перевага агресивної поведінки?
·        Як називають тих, хто демонструє агресивну поведінку?
(розбишаки,хулігани,сварливі)
·        Які негативні результати агресивної поведінки?
Асертивна  поведінка
Модель поведінки, що передбачає висловлення своїх думок, почуттів, переконань без приниження почуттів і поглядів своїх співрозмовників
·        Ґрунтується на власній гідності і повазі до себе
·        Ґрунтується на готовності виголосити і захистити власні права і одночасно визнавати права інших на це.
Я вам прочитаю жартівливі рецепти, а ви визначите, які з них є порадами.
1.     Перемішайте сором’язливість із заниженою самооцінкою. Додайте зацькований погляд, опущені плечі, переляканий вираз обличчя, залиште на кілька днів, щоб прокисло. (пасивна)
2.     Перемішайте погрози і лайку з парою стиснутих кулаків, насупленими бровами і сердитим голосом. Додайте злості, мстивості, жадібності, доведіть до кипіння. (агресивна)
3.     Перемішайте частку порядності з чесністю, справедливістю і почуттям обов’язку. Додайте ввічливості, вихованості, гарних манер. Перед уживанням злегка підігрійте. (асертивна)

9.     Ситуація.
Оксана зустрічається із Сергієм, але він багато і часто палить. Оксані неприємно дихати димом і вона вирішила сказати про це Сергію.
·        Пасивна поведінка: мені не подобається дихати димом, не пали, будь ласка, зі мною.
·        Агресивна поведінка: чому ти так багато палиш? Це шкідливо. Перестань палити, якщо хочеш, щоб ми зустрічались.
·        Асертивна поведінка: знаєш, я недавно хворіла і в мене болить горло, коли я дихаю димом. Ти не міг би при мені не палити? 

Правила гарного співрозмовника.
1.     Створи партнеру атмосферу безпеки, зацікався його точкою зору
·        Перенеси центр уваги із себе на партнера
·        Говори про те, що цікавить партнера
·        Частіше повторюй ім’я партнера
·        Виявляй свою приязнь, посміхайся
2.     Вільно, впевнено поводься, підтримуй рівність пропозицій
·        Пам’ятай, що твоя точка зору не єдина
·        Уникай крайніх оцінок будь-чого
·        Не перебивай, не насміхайся
·        Відповідай за те, що робиш
·        Щиро вибачайся

10.               «Усе залежить від тебе»
Колись у давньому Китаї жив дуже розумний, але дуже пихатий мандарин. Весь день його складався з примірок вбрання та розмов про свій розум… Так минали роки за роками… Аж ось пройшов поголос, що з’явився мудрець, розумніший за всіх на світі. Дійшов той поголос і до нашого мандарина. Дуже розлютився він : хто може називати якогось там ченця найрозумнішим на світі!? І вирішив обдурити ченця: «Я візьму в руки метелика, сховаю його за спиною і запитаю, що в мене в руках – живе чи мертве. І якщо чернець скаже, що живе, я задушу метелика, а якщо мертве – випущу його…» І ось настав день зустрічі. У залі зібралось багато людей. Мандарин сидів на високому троні, тримав за спиною метелика і з нетерпінням чекав на ченця. Аж ось двері відкрились і до зали зайшов невеличкий чоловік. І тоді, зло посміхаючись, мандарин сказав: «Скажи-но мені, що я тримаю в руках – живе чи мертве?» Мудрець трохи подумав,  усміхнувся і відповів: «Усе в твоїх руках». Збентежений мандарин випустив метелика з рук, і той полетів на волю.
Отже, з цього ми можемо зробити висновок, що лише від нас залежить, чи буде наша взаємодія з іншими живою, яскравою, плідною, чи навпаки.

11.               Поради для ровесників.
Давайте спробуємо скласти букет порад для ровесників, що допоможуть їм спілкуватися, дружити, бути чемними, толерантними, життєрадісними та досягти порозуміння у важливих питання, зокрема у питанні збереження природи.               ( пишуть на квітках і приклеюють на дошці.)
Поради: 
·        не говоріть багато;
·        не докучайте повчаннями;
·        не будьте людьми настрою;
·        не змінюйте надто часто тему розмови;
·        не говоріть у товаристві з другим про те, що цікавить  третього;
·        не сваріться;
·        кожного дня скажіть людям приємне;
·        слухайте уважно, дивіться в очі співрозмовнику;
·        будьте скромнішими;
·        вимовляйте слово «ви» голосно, а слово «я» пошепки;
·        будьте тактовні;
·        не будьте надокучливими.
З нашої розмови можна зробити висновок: поводься з іншими так, як ти хочеш, щоб поводилися з тобою; навчіться слухати інших; будьте товариські; виявляйте інтерес до інших людей та до їх справ; не будьте злостиві та запальні; у стосунках з людьми навчіться давати, а не лише брати.
12. Висновок.
І скажу словами Ліни Костенко:
               І в житті, як на полі мінному
               Я просила в цьому сторіччі.
               Хоч би той магазинний мінімум:
-      Люди, будьте взаємно ввічливі!
І якби на те моя воля,
Написала б я скрізь курсивами:
-      Так багато на світі горя,
Люди, будьте взаємно красивими.

А тепер візьміть свої піщинки й опустіть настільки, наскільки справдилися ваші очікування.





Тема:  «Я - моє здоровя, моє життя»

Мета: закріпити уявлення ліцеїстів про те,
             що найбільше багатство людини – це здоровя.
викликати бажання займатися спортом.
виховувати охайність, культурно-гігієнічні навички.

Хід тренінгу
І. Психологічний настрій.

- Добрий день, дорогі діти!

Гра «Привітання». Правила гри: Слухайте питання. Коли відповідаєте, виконуйте вказані дії: 
Чи є у вас брат – плещіть у долоні.
Чи є у вас сестра – потопайте ногами.
Чи любите шоколад – оближіть губи.
Чи любите червоне світло – закрийте очі.
Чи є у вас песик – погладьте себе.
Чи любите ви рухатися – порухайтесь.
Чи є у вас кішка – потрібно потерти долоні.
Кого звати Валя, Валентин, Валерій встаньте.

ІІ. Повідомлення теми.

Психологічний бумеранг
 «Здоровя – всьому голова»
Як ви розумієте це прислів»я?
Що означає бути здоровим?
Що таке здоровя?
Здоровя – це стан повного благополуччя, коли в організмі відсутні хвороби, і він стійкий до захворювань.
Від чого залежить здоровя людини?
(Спосіб життя найсуттєвіше впливає на здоровя людини. Відомо, що здоровя на 51% залежить від способу життя. Люди, які ведуть здоровий спосіб життя, дотримуються правил безпеки навчання та праці, залишаються здоровими до глибокої старості.

Що потрібно робити, щоб людина виросла сильною і мала міцне здоровя?
( Інколи людина не задумується про збереження здоровя: не регулярно харчується або переїдає, порушує розпорядок дня, багато часу проводить перед компютером, не робить ранкової гімнастики.)



-Діти, ви всі знаєте, що без режиму неможливо існувати, щоб добре себе почувати.
 Режим – це перелік тих заходів, які необхідні вам для нормального життя.
Сюди входить весь ваш робочий день, норми поведінки, особиста гігієна, навчання в школі, заняття спортом.
Той, хто виконує режим дня завжди життєрадісний, сильний, не одержує двійок. Він знає, коли йому вставати, коли йти до школи, коли гуляти, коли робити уроки, коли відпочивати і лягати спати.

- Діти, а зараз пригадаємо і послухаємо, яким має бути режим дня кожного учня.
- Що потрібно робити, щоб не хворіти?
- Що таке здоровя?
- Що треба робити, щоб зберегти здоровя?
- Коли треба починати берегти здоровя?
( Отже, ви праві, берегти здоровя треба змалку, виконуючи всі правила гігієни. Це дуже важливо.)

Запитання дівчатам.
- Навіщо треба вмиватися?
- Навіщо люди займаються спортом?

Запитання хлопчикам.
- Як необхідно харчуватися?
Для чого людині потрібен сон?

Запитання для класу.
- Що треба робити, щоб зуби були здоровими?
 (Не їжте багато солодощів. В солодощах повно цукру. Цукор шкідливий для ваших зубів)
- Не пийте солодких напоїв?
- Їжте багато овочів та фруктів.
- Два – три рази на рік ходіть на огляд до зубного лікаря.
- Ось послухайте, що трапляється з тими, хто не чистить зуби.
 « Розболілись в зайця зуби»
 Загадки.
 - Червоненький, солоденький
 Я на грядці уродився
 З вами, діти, подружився. (Бурячок)
 - Я вбиваю всі мікроби,
 Бережу вас від хвороби. (Часник)
 - Не біда, що ніс щипаю, -
 Всіх від грипу захищаю. (Цибуля)
 - Я на сонці сонцем сяю,
 Родичів багато маю,
 Гарбузова господиня –
 Усі знають мене, (Диню)

 - Сидить дівчина в коморі,
 А коса її на дворі.
 Коса в їжу не годиться,
 З вітаміном « А» - (Морквиця)
 - Що у нашому городі
 Стає першим у пригоді,
 Виростає щодоби,
Як у лісі гриби? (Огірки)

ІІІ. Підсумок.
Любіть себе і інших поважайте.
Своє життя й здоровя бережіть,
І правильну дорогу вибирайте,
Якщо сто літ бажаємо прожить.







Мистецтво родинного спілкування
Мета: навчити батьків розуміти потреби підлітків та правильно спілкуватися з ними, визначити,що таке спілкування, його види, від чого воно залежить і що потрібно робити, щоб спілкування було результативним і приємним.

Хід круглого столу.
1.     Організаційна частина.
2.     Основна частина.

   Усі труднощі виховання випливають із того, що батьки не тільки не позбавляються своїх вад, а навіть не визнають їх вадами, виправдовуючи їх у собі, і хочуть, щоб їх не було в дітей. У цьому всі труднощі і вся боротьба з дітьми.
                                                      Л. Толстой.

   Ні для кого не секрет, що тяжкі конфлікти в родині -  найчастіше наслідки невміння зрозуміти один одного. Дорослі не вміють встановлювати довірливі взаємини з дітьми, обходити «підводні камені» у вирішенні родинних проблем, діти у підлітковому віці «раптово розучуються» адаптуватися до сімейної атмосфери тощо.
   Уміння вести бесіду, говорити  і слухати, знаходити взаєморозуміння – найважливіша якість, за якою оцінюється людина. У спілкуванні дитина пізнає світ, мову, - стає людиною. Спілкування – рушійна сила. Розвиток суспільства, його соціальне здоров’я, рівень цивілізованості і, зрештою, економіка пов’язані з рівнем спілкування.
   Шановні батьки, зрозумійте, підліток лише вчиться приймати рішення, відповідати за наслідки своїх дій. Неправда, що він не потребує вашої допомоги. Потребує щирої розмови, невимушеної бесіди замість повчань, моралізаторства, готових рецептів та інструкцій.  Замість них він воліє почути: « Можеш учинити так чи так. Як на мене, такий варіант кращий». А якщо виявиться, що ваш підліток зробив поганий вибір, краще утримайтеся від тріумфуючого : «Ось бачиш, я ж казав…». Будьте впевнені, цим ви надовго відіб’єте у нього бажання бути відвертим. Не треба повчань, краще просто розмовляйте з вашою дитиною.
   Однак  уявіть собі, що ви розмовляєте з людиною, яка вас абсолютно не слухає або не дає й слова сказати. Це дуже образливо, чи не так? Але ж діти живуть із цим щоденно : мають слухати батьківські напучування, настанови, догани. Якщо ж говорять вони, то, замість того, щоб слухати , батьки просто чекають слушної нагоди, аби, втрутившись, сказати їм що-небудь.
   Уміння слухати може стати найважливішою складовою створення гармонії у взаєминах дорослих  і дітей. Це дає батькам можливість якнайбільше взнати і про них, і від них ( іноді, варто лише прислуховуватись, із подивом дізнаєтеся , що вони вже багато знають з того, про що ви тільки збиралися вести мову, і навіть того, про що ви й гадки не мали). Пам’ятайте, ніщо так не виховує у підлітка почуття самоповаги, як усвідомлення, що дорослим важливо й цікаво те, про що він оповідає.
   Важливо вести бесіди з підлітком «про все», не уникаючи заборонених тем. Підліток часто відчуває себе беззахисним, безпорадним, розгубленим. Звичайно, він намагається приховати такий стан, але ж у його житті відбувається так багато чого, а порадитися немає з ким. Будьте впевнені, йому у вашій особі дуже хочеться мати підтримку, але він не знає, як ви поставитеся до його першого кохання, чи можна до вас звернутись з питанням про контрацепцію, про те, чи курили ви колись «травку», чи вживали алкоголь на вечірках. Це важкі теми для вашого підлітка і для вас також, але не слід їх боятися і уникати.
   Спілкуючись із підлітком, необхідно чітко бачити межу між доброзичливою зацікавленістю і настирним випитуванням, яке може бути сприйнято дитиною як втручання в її приватні справи. Підліткам властивий суворий захист їхнього особистого життя, тому не дивуйтесь, якщо на ваше чергове запитання: «Як у тебе справи з твоїм хлопцем?», - ваша донька відповість абсолютно неввічливо: «А в чому, власне, річ?».
   Підлітки самі обирають час і тему для довірливої бесіди,  а вам , батьки, залишається лише терпляче чекати. Якщо ж сама думка про те, що маєте дочекатись, а потім  уважно вислухати свого підлітка, може, й не поділяючи, однак поважаючи його думку, для вас  є новою і незвичною, то скористайтесь такими порадами:
  • Більше семи фраз поспіль – це вже лекція.
  • Спілкуючись із підлітком, пам’ятайте: ваша розмова має бути діалогом.
  • Наберіться терпіння. Не перебивайте , не тягніть з нього слова, не закінчуйте за нього речення.
  • Спілкування з підлітком нагадує підтримання спортивної форми: воно потребує постійної практики.
 • Спілкуючись із підлітком, поверніться до нього обличчям, дивіться в очі. Якщо це з якихось причин не можливо, ввічливо вибачтесь, як перед дорослим. Будьте впевнені, він запам’ятає таку вашу манеру і поважатиме своїх співбесідників.
  • Ви роздратовані? Охолоньте, перш ніж відкриєте рота.
  • Пам’ятайте, розмови віч-на-віч підвищують ваші шанси почути дуже цікаві одкровення.
  • Ставте тільки обдумані запитання. Майте на увазі, що запитання, яке починається зі слів «а чому ти...», як правило, викликає бажання захищатися, особливо у підлітка.
  • Обов’язково розказуйте підлітку про себе, про свої справи, проблеми. Поцікавтесь його думкою щодо них.
  • Увечері згадайте що-небудь, що мало відбутися сьогодні в житті підлітка – контрольна, неприємна зустріч і запитайте, як воно пройшло.
  • Не заважайте підлітку  відчувати те, що він зараз відчуває. Навіть якщо вам не зрозуміло, чому він такий засмучений, не намагайтеся вмовляти його не розстроюватись або не злитися. Згадайте себе у його віці й вашу реакцію на слова батьків: «Які дрібниці! Хіба це привід для плачу?» Кожна людина має право на емоції : і ви, і ваша дитина безперечно також.
  • Закрийте газету. Вимкніть телевізор. Вимкніть телефон. Відкладіть усі свої справи і думки «на потім» і зосередьтеся на вашому підліткові, коли він із вами розмовляє.
  • Намагайтеся  під час  серйозних розмов  із  підлітком не виправляти його вимову, граматику і лексику. Дійдіть до суті того, про що він веде мову. Демонструйте йому  ваше розуміння , співпереживання, готовність прийти на допомогу.
  • Якщо до вас звертаються : «Мамо(тату), знаєш що?», сядьте зручніше і запитайте: «Що?»
  Відомо, як складно і важко спілкуватися з дітьми, особливо коли вони вступають в період статевого дозрівання. Бунт цей – частіше явище цілком нормальне. Замість того, щоб злитись і ображатись, подумайте над тим, що він вам хотів сказати, коли назвав «безнадійною занудою», або повернувся додому значно пізніше, ніж від нього вимагається.
  Неввічливу, нелюб’язну або зневажливу поведінку підлітка ви, батьки , сприймаєте як образу, відсутність поваги. Але хіба ви не принижуєте гідність підлітка, коли безапеляційно критикуєте його смаки, друзів, манеру вдягатися, зневажливо посміхаєтесь, коли він намагається пояснити і відстояти власну думку?
  У період дорослішання так легко образити його почуття гідності, але підліток теж має право на повагу. Так, вам може не подобатись музика, яку він слухає, але ж ви не маєте права на глузування. Ви маєте змиритися з тим, що молодіжна мода діаметрально протилежна вашим уподобанням, і дозволити вашому підліткові вдягатися так, як він цього прагне.
  Набагато краще вислуховувати підлітка, не перебиваючи і не звинувачуючи, потім розказати про своє бачення проблеми, про свої побажання і сумніви. Це дуже важливо – уголос удвох спробувати розібратися, уникаючи категоричності й безапеляційності.
  Після того, як думки і побажання обох сторін вислухані, виникає запитання : «Як вчинити?». Першим свої пропозиції дайте висловити підлітку. Причому, якщо варіантів багато, їх можна навіть записати, не відкидаючи жодного, яким би неприйнятним ви його вважали.
  Далі разом з підлітком слід обговорити кожний варіант: чим він прийнятний, а чим – ні.
  І запам’ятайте, будь-ласка, чого не можна робити ні в якому разі, спілкуючись із підлітком:
  Застосовувати насилля, крики і глузування, епітети, які б принижували його гідність; ображатись  і демонстративно не розмовляти з ним цілими днями; ігнорувати його думки щодо власного здоров’я, планів на майбутнє, дозвілля, кишенькових грошей.
  Природно , що ви припускаєтесь певних помилок, це властиве всім батькам. Однак, якщо для вашого підлітка характерні хоча б п’ять пунктів із запропонованих і він:
  • Здатний усміхатись і сміятись від душі;
  • Може зізнатися, що чогось соромиться, боїться , не вміє;
  • Уміє перебувати певний час наодинці зі своїми захопленнями;
  • Радо бере участь у колективних заходах( спорт, танці, екскурсії, туризм)
  • Іноді, навіть без причини, може виявити стосовно вас ніжність, ласку, любов;
  • Уміє при потребі сказати «Ні», демонструючи при цьому власну, цілком розумну, виважену думку;
  • Має свої справи  і секрети, не допускаючи вас до них, але це не алкоголь і не наркотики;
  • Реально оцінює свої здібності та можливості як фізичні, так і інтелектуальні;
  • Може вас чимось приємно здивувати;
  • Має близьких друзів, чия думка де в чому для нього важливіша за вашу;
  • Наполягає на своїй думці і вміє її обстоювати;
  • Зумів довести до завершення декілька важливих справ, чим дуже пишається;
  • Значить, ви непогано спілкуєтесь з підлітком і справи йдуть добре.
  У вихованні не можна нехтувати ніякими дрібницями. Дрібниць у виховній роботі просто не буває і бути не може. Часом батьки забувають своє дитинство і тому не розуміють своїх дітей, природу їхніх вчинків. Пам’ятайте: вашим дітям-підліткам потрібна  не стільки опіка, скільки дружня порада, розумне керівництво, ваша духовна підтримка. Потрібно бути цікавим і необхідним для підлітка.
3.     Тренінг.
4.     Підсумок.




Комментариев нет:

Отправить комментарий